Leren Zichtbaar Maken

Zichtbaar lerende leerlingen zijn meer eigenaar van hun eigen leerproces en ontwikkeling. Ze zijn betrokken en gemotiveerd. Benieuwd hoe wij dat doen?

Leren zichtbaar maken op Wereldwijzer, eigenaarschap van de leerlingen.

Zichtbaar lerende leerlingen zijn meer eigenaar van hun eigen leerproces en ontwikkeling. Ze zijn betrokken en gemotiveerd. Benieuwd hoe wij dat doen?
Wereldwijzer kenmerkt zich door betrokkenheid en eigenaarschap. Onze aanpak is gebaseerd op onderzoek van John Hattie, een onderzoeker uit Nieuw Zeeland die wereldwijd onderzoek heeft gedaan naar wat werkt in de klas, om eigenaarschap en betrokkenheid te vergroten waardoor leerlingen gemotiveerder raken voor hun eigen ontwikkeling.
Voor meer informatie: visible-learning.org/.
 
Op Wereldwijzer maken we het leren zichtbaar en verhogen we de impact van het onderwijs op de leerlingen door het gebruik van:
  • leerdoelen,
  • succescriteria,
  • coöperatieve werkvormen,
  • feedback,
  • de gezamenlijk leertaal.

Zichtbaar lerende leerlingen kunnen 3 vragen beantwoorden: 
  • Waar ga ik heen? 
  • Waar sta ik nu? 
  • Wat is mijn volgende stap? 

Zo helpen we leerlingen hun eigen 'leraar' te worden. 

Leerkracht aan het woord

Wereldwijzer is een school die niet stil staat. We zijn kritisch op ons werk en samen kijken we steeds hoe het nog beter kan.